Maak een winstprognose om jouw omzet te doen stijgen

//Maak een winstprognose om jouw omzet te doen stijgen

Maak een winstprognose om jouw omzet te doen stijgen

Een goed plan en concrete doelstellingen helpen om omzet te doen stijgen. Aldus Jeroen Boon van Van Spronsen en Partners. In zijn workshop van afgelopen maandag duikt de boekhouder de diepte in met ondernemers van Foodmaster en Family.

‘Als je weet wat je te wachten staat krijg je rust,’ stelt Boon. ‘Met 5 minuten per week kan je al je weekplan maken.’

Interactieve workshop

Interactieve workshop van Van Spronsen & Partners, meten is wetenIn de workshop Meten is Weten leren ondernemers hoe ze inzicht krijgen in hun omzet, winst en verlies. In deze derde sessie ging Jeroen Boon nog een stapje verder. Er werd in de toekomst gekeken, want hoe stel je nu een winstprognose op?

Aan de hand van negen vragen komen ondernemers stap voor stap bij het opstellen van een winstprognose. Boon maakt het materiaal tastbaar door de ondernemer zelf mee te nemen in wat er verdiend wordt en wat een ondernemer denkt dit jaar te kunnen verdienen.

Het gaat om realistische plannen maken. ‘Een winst van 2 miljoen is leuk,’ grapt Boon en verduidelijkt dat dat voor een eenmanszaak veelal niet haalbaar is. Belangrijk is om te weten wat je uitgeeft, waar het geld naartoe gaat en waar verbeterslagen zitten. De ondernemers noteren cijfers, terwijl Jeroen Boon kritische vragen stelt: ‘Wat houd je onderaan de streep over en kunnen we hiervan leven?’

Hulp bij het opstellen van de winstprognose

Voor het opstellen van de prognose staan de ondernemers niet alleen. Naast hulp van Jeroen Boon, is er ook de steun van de bedrijfscoach van FHC. ‘De coach helpt mee met het opstellen van een prognose,’ stelt Boon. ‘We gaan kijken “oké, hoe kunnen we zelf de omzet doen stijgen”.’ Verschillende ondernemers haken hierop in met ideeën. Jacqueline van Family Uitgeest noemt: ‘Dit kan door bezorgen.’

De rekenmachine wordt er bijgepakt en de plannen worden gemaakt. Relevante vragen komen aan het licht. Wat is bijvoorbeeld het winstverschil per week? En per dag? Verdien je op een dinsdag meer of minder dan op een woensdag? Waar kan dit aan liggen? En hoe kan je hier op inspelen? Ook feestdagen en andere belangrijke dagen worden meegenomen. Is er bijvoorbeeld een kermis in de buurt, dan zullen mensen sneller geneigd zijn wat af te halen.

Gegevens verzamelen en vergelijken

Het opstellen van een winstprognose biedt voor de langere duur een mooi inzicht. Aan het begin van een nieuwe week kunnen de franchisenemers analyseren hoe het plan uiteindelijk is uitgevoerd en waar steken zijn gevallen of waar het juist opmerkelijk goed is gegaan. De prognose uitzetten voor een heel jaar, betekent dat je aan de start van een nieuw jaar in kunt zien of de verwachtingen blijken te kloppen.

Vergelijken gebeurt ook tussen de verschillende franchisenemers. Hoeveel betaalt de één voor een zak frites en voor hoeveel staat een snack bij de ander op de kaart? Het biedt een mooie gelegenheid om in te zien waar de crux ligt en hoe een mooie prognose op de stellen om de winst te verhogen.

Van Spronsen & Partners heeft een trouwe samenwerking met FHC en verzorgt de boekhouding voor ondernemers van Foodmaster en Family. Als franchisenemer bij FHC kan dit stukje dus voor jou uit handen worden genomen! Interesse in meer informatie over de voordelen van franchisen bij FHC? Neem contact met ons op via info@fhc-formulebeheer.nl . 

2019-01-28T11:20:13+00:00 maandag, 28 januari, 2019|Nieuws|